Overslaan en naar de inhoud gaan
Habitat makelaar worden? 🔥 Ontdek hier wat we in huis hebben.
Beheer/rentmeesterschap: Wat houdt het in? Lees het hier.
Kopers laten renovatiewoningen links liggen. 🔨 Lees hier het artikel in Trends magazine.

De succesformule voor een aantrekkelijke woningbeschrijving

De Nobelprijs voor de literatuur zal je er niet snel mee winnen, maar een optimale beschrijving van je woning kan wel een reuzegrote impact hebben op de verkoop! Jouw zoekertje moet er namelijk tussen duizenden anderen uit springen. Maar hoe pak je dit aan? Neem je computer of pen en papier, volg onderstaande tips en verhoog je kansen op de immomarkt.

Jouw titel, jouw troef

Maak je titel niet te lang en houd hem vooral duidelijk. De lezer moet in een oogopslag zien wat voor woning je precies aanbiedt. Vermeld zeker de volgende aspecten:

  • Type woning: is het een appartement, hoeve, eengezinswoning, villa, duplex of stadswoning?
  • Staat: is je woning gerenoveerd, nieuw, instapklaar of te renoveren?
  • Ligging: bevindt de woning zich in het groen, in de stad, op de boerebuiten of in een rustige wijk?
  • Aantal slaapkamers: ja… hier hoef je geen uitleg bij, toch? ;)
  • Extra's: heeft de woning een tuin, zwembad, jacuzzi, garage, carport, grote parking of een ander luxueus hebbeding?

Structuur sells

Een heldere structuur helpt potentiele kopers om je tekst vlot te lezen. Wij raden aan om de onderstaande structuur te volgen (maar giet er gerust je eigen sausje over!):

  • Inleiding: vat je woning in enkele zinnen samen en vergeet zeker de sterke punten en unieke aspecten niet in de verf te zetten. Leg je titel verder uit en vermeld extra informatie over de buurt, de ligging en parkeergelegenheid. Is er een speeltuin, bakkerij, supermarkt, station of school vlakbij? Profiteer ervan en neem het op in je tekst.
  • Indeling: beschrijf per kamer of per verdiep welke ruimtes de koper in de woning mag verwachten en hoe deze eruit zien. Vermeld zeker de ingemaakte kasten in de slaapkamer, de open haard in de living of het granieten werkblad in de keuken. Geef als het ware een rondleiding door het pand en sta even stil bij opmerkelijke elementen.
  • Highlights: hier kan je flink uitpakken met dé pluspunten van je appartement. Is er een kookeiland, airconditioning, zonneterras, a room with a view, zonnepanelen, vloerverwarming of rolluiken? Bingo, noteren maar!
  • Praktische details: zijn er recent schilder- of renovatiewerken geweest, heb je dubbele beglazing, of moet de kandidaat-koper meer weten over de gemeenschappelijke ruimtes in het appartementsgebouw? Vermeld het aan het einde van je tekst.

Persoonlijk perspectief

Jij bent degene die jouw woning het beste kent. Jij weet als de beste waar je de laatste zonnestralen van de dag nog kan meepikken, hoe gemakkelijk je de ondergrondse garage kan bereiken, waar je uit de wind kan zitten in de tuin en hoe vriendelijk de buren zijn. Gebruik de dingen die de woning speciaal maakten voor jou en je gezin om je potentiele koper te overtuigen.

Eerlijkheid eerst

Het lijkt misschien een overbodige tip, maar we gaan 'm toch even meegeven: wees eerlijk en transparant. Verborgen gebreken geheim houden, liegen over renovatiewerken of de highlights overdrijven gaan je op het einde van de rit niet verder helpen.

Simpele schrijfstijl

Maak je tekst zo aantrekkelijk mogelijk om door te lezen. Gebruik klare taal, vermijd complexe zinsconstructies en werk met opsommingen en bullet points waar je kan. Je doet er ook goed aan je tekst eens te laten controleren door een tweede paar ogen: niets komt minder overtuigend over dan een advertentie vol schrijffouten.


Voila, nu is het aan jou om aan de slag te gaan met onze tips. Veel succes... En verkopen maar!