Overslaan en naar de inhoud gaan
Habitat makelaar worden? 🔥 Ontdek hier wat we in huis hebben.
Beheer/rentmeesterschap: Wat houdt het in? Lees het hier.
Kopers laten renovatiewoningen links liggen. 🔨 Lees hier het artikel in Trends magazine.

En plots stonden we in De Tijd. Het volledige artikel lees je hier.

Goedkoper en efficiënter dan Immoweb: handige makelaars bereiken via TikTok en Instagram razendsnel een jong en hip publiek met zelfgemaakte video's. 'Kinderen zien onze filmpjes en vertellen hun ouders erover.'

'Yes, Matisse, een nieuw appartement in het centrum van Wevelgem. Kom ma ne ké mee.' Uit de losse pols begint makelaar Fries Blancke de opname van een korte rondleiding door een woning. Zijn vastgoedkantoor Habitat verspreidt de video op sociale media zoals Instagram en TikTok. Samen met fotograaf-cameraman Matisse Vande Maele neemt Blancke wekelijks meerdere van die Turbo Tours op.

Vijf minuten en één take later zit de opname erop. 'Meestal doen we het in één keer. Drie takes is mijn maximum. Het moet spontaan en authentiek blijven. Als je elke keer 'welkom, ik ga je een woning voorstellen' zegt, kijkt geen kat', zegt Blancke.

Het moet spontaan en authentiek blijven. Als je elke keer 'welkom, ik ga je een woning voorstellen' zegt, kijkt geen kat.

Voor zijn collega begint het werk pas. Een video met effecten, tekst en muziek vergt gemakkelijk drie à vier uur montagewerk. 'Meer en meer makelaars experimenteren ermee. Ze nemen eens een video op, maar stoppen er al snel mee, omdat er veel tijd in kruipt', zegt zaakvoerder Emmanuel Louf (31) in het kantoor, dat de aanblik van een hippe loungebar geeft.

Wie in Vlaanderen een woning zoekt, trekt linea recta naar het onvermijdelijke Immoweb. Makelaars zien de almacht van die vastgoedsite met lede ogen aan en zoeken al langer andere manieren om potentiële kopers te bereiken. Het recentste voorbeeld is Spotto, een initiatief van de Vlaamse Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB) dat de strijd met Immoweb moet aangaan. Louf denkt dat TikTok en Instagram een nog groter potentieel bieden. Anders dan op Immoweb moet hij daar geen dure pakketten aankopen om meer kijkers te bereiken.

'Gemiddeld halen we voor TikTok en Instagram samen 15.000 à 20.000 views per video, tegenover 1.000 op Immoweb. Al zijn er grote verschillen. Soms zijn er uitschieters, een video die meer dan 150.000 keer bekeken wordt. We zijn afhankelijk van het algoritme (de software die bepaalt welke video's gebruikers te zien krijgen, red.), maar dat algoritme is niet dom. Als we vijf keer 'Wevelgem' zeggen of schrijven in het onderschrift, dan gaat Instagram de video niet voorschotelen aan iemand uit Sjanghai. Uit onze data blijkt dat onze kijkers geconcentreerd zijn in ons werkgebied, het zuiden van West-Vlaanderen.'

Meteen toehappen

Joachim Naert, de eigenaar van het appartement, is zo'n kijker. Hij kocht twee weken geleden een gerenoveerd huis - in zijn eigen straat - via Habitat. 'Toen de video op een avond online kwam, was ik meteen verliefd. Er waren al zes bezoeken gepland toen ik Fries de ochtend nadien belde. Omdat ik me snel kon vrijmaken, mocht ik als eerste langsgaan. Door de video had ik al een goed beeld van de woning en heb ik meteen toegehapt', zegt hij.

De makelaars van Habitat doen er alles aan om de video's maximaal te laten renderen. Ze reageren vaak op elkaars profiel - 'Topwoning!' - en in regel verdwijnt een video nooit, ook al is de woning verkocht. 'De video's blijven ook na de verkoop leven, wat goed is voor de branding. Daarom laten we ze online staan, tenzij de nieuwe eigenaar dat niet wil', zegt Louf. Slim gezien, vindt de makelaarsfederatie CIB. 'Een makelaar verwacht niet meteen een stijging van de verkoop, maar video's kunnen zijn bekendheid vergroten en er een top-of-mind kantoor van maken', zegt communicatiedirecteur Kristophe Thijs.

Met meer dan 7.000 volgers op Instagram overtroeft het relatief kleine West-Vlaamse kantoor grote spelers als Dewaele Vastgoed (4.056) en Heylen Vastgoed (3.559). Op TikTok is de kloof nog groter. 'We zijn het meest gevolgde vastgoedkantoor van Vlaanderen', zegt Blancke.

Bereikt Habitat dan niet vooral jongeren? Dat vindt Louf geen probleem. 'Onze panden raken via via bij de juiste doelgroep. We horen geregeld dat volwassen kinderen onze video's tonen aan hun ouders die een woning zoeken.'

Hoe wijdverspreid de tiktokkende makelaar is in Vlaanderen valt moeilijk te becijferen. De CIB spreekt van een 'marginaal fenomeen', dat weliswaar met bijzondere interesse gevolgd wordt. 'We geven opleidingen over TikTok en Instagram Reels en die zijn altijd meteen volzet. Maar zeggen dat onze sector dit massaal ontdekt heeft? Dat is nog niet het geval. Toch verwachten we dat het gebruik zal toenemen', zegt Thijs. 'Het zijn lang niet meer alleen de allerjongsten en tieners die TikTok gebruiken, maar ook millennials die heel actief bezig zijn met vastgoed.'

Werkt het TikTok-model voor elke ondernemer?

Elk bedrijf kan promotie maken via TikTok, zegt Sofie Smolders. Smolders is gespecialiseerd in marketing via sociale media en auteur van het boek 'Let's go social'. 'De vastgoedsector is erg dankbaar, omdat in het aanbod voortdurend nieuwe woningen bij komen', zegt ze.

'Voor andere bedrijven en organisaties is het belangrijk een verhaal op te bouwen. Zo kunnen hogescholen hun TikTok-account laten overnemen door studenten. In Nederland maakt het Rode Kruis dan weer praktische video's: wat moet je doen als iemand stikt? Hoe verzorg je brandwonden het best?'

Smolders benadrukt dat een groot aantal views geen doel op zich moet zijn. 'Een groter bereik betekent niet per definitie dat er veel geïnteresseerde kopers tussen zitten. Mensen bekijken vastgoedvideo's omdat ze leuk gemaakt zijn of omdat ze graag binnenkijken in andere huizen.' Minstens even relevant vindt Smolders het engagement: in welke mate gaan kijkers de interactie aan, door de video te delen of een reactie te plaatsen?

De Tijd